, , , , , , , , ,

BİR FİLM İZLEDİM: CONTRACORRIENTE (AKINTIYA KARŞI)

Pazar, Aralık 18, 2011

Sinema çevrelerinin ve özellikle de sinema öğrencilerinin bir  bayramı vardır: Uluslararası İstanbul Film Festivali. Mart ayının sonuna doğru biletler satışa çıkar ve hakkında en çok konuşulan, öne çıkan filmler için bilet kapma yarışı başlar. Festival programınızı öyle bir yapmalısınız ki, hiçbir filminiz birbiriyle çakışmamalı. Bu strateji teknik direktörlerde bile yok. İzlemek istediğiniz filme bilet kalmadığını öğrendiğinizde yüzünüzde oluşan dramatik ifadeyle Oscar bile alabilirsiniz. Ben bilet alma konusunda biraz-cık geç davrandığım için son birkaç senedir Oscar'a adayım hep.

2010 yılının nisan ayında bir gündüz vakti yatağımda uzanma gafletinde bulunurken telefonum çaldı. Arkadaşım "Bugün çok güzel bir festival filmi var. Çabuk hazırlan, 19'da burada ol." dedi. Hazırlandım ve iki kişilik bilet aldım. Sihirli kelime: İki kişilik bilet.


Ben hayatımda böyle bir ağırlama görmedim. Yeni bir viski markası viski servis ediyor. Hepimizin elinde birer viski bardağı. Sinema çevresinin tanınmış simaları da burada. Bu da demek oluyor ki, film ya çok sıkıcı ya da çok iyi. Film başlamak üzere. Ön koltuklarda yerimizi alıyoruz. Fida Film'in festivalle bütünleşen o jenerik müziğiyle film başlıyor.


2009 yapımı ve İspanyolca bir dram film olan Contracorriente, Peru'da küçük bir sahil kasabasında geçiyor. Miguel bu küçük kasabada balıkçılık yapmaktadır ve karısı Mariela da hamiledir. Bir de Miguel'in herkesten gizlediği bir sevgilisi vardır: Santiago.


Homoseksüel olduğuna dair söylentiler dolaştığı için kasaba tarafından dışlanan Santiago, bir ressamdır. Miguel'i de alıp kasabadan gitmek isteyen Santiago'nun bu teklifine yanaşmayan Miguel, karısını ve doğacak çocuğunu terk etmek istemez. Santiago tek başına gitmeye karar verir ama boğularak ölür. Kasaba halkının inancına göre, Santiago'yu âşık olduğu insan gömmezse ruhu sonsuza dek acı çekecektir. Miguel bir karar vermelidir: Ya Santiago'yu gömecek ya da karısını ve çocuğunu kaybedecektir.



Aşk, tutku, fedakârlık ve toplum baskısı çerçevesinde geçen filmde ölüm ve vefa gibi temalar da varlığını hissettirip insanı düşündürüyor. Kendinizi bir an Miguel'in yerine koyup "Ben olsam ne yapardım?" diye düşünüyorsunuz. Bu da filmin dramaturjik açıdan ne kadar başarılı olduğunu ve izleyiciyi olaylara dahil ettiğini gösteriyor. Bir yandan yaşadığı "yasak aşk" için suçluluk hisseden Miguel'in diğer yandan Santiago'yla gidemediği için ölümünden kendini suçlu tutması ve Santiago'nun ruhunun onu bırakmaması sonucu yaşadığı sıkışıp kalmışlık duygusu izleyiciye aynı şekilde tesir ediyor. Santiago'nun ruhunun Miguel'i bırakmaması, ikisinin ilişkisini gizlice yaşayabilmesi ve toplumun da bunu görmemesi anlamına geliyor. Bu durum da Miguel'i Santiago'nun ruhuyla yaşamaya razı eden bir unsur oluyor. Elini beline koyup "Toplumsal baskılar sona ersin." gibi uyduruk bir cümle kurmak ve direkt bir propaganda yapmak yerine kararı izleyiciye bırakan ve sorgulatan bir dil yaratan film bu açıdan da oldukça başarılı ve takdire şayan; çünkü "marjinal" filmlerde bu denge ve aroma iyi ayarlanmayınca rahatsız edici bir tat bırakabiliyor.

Oldukça özgün bir senaryoya ve olay örgüsüne sahip film, son yıllarda izlediğim en iyi filmlerden biri. Karısını ve çocuğunu kaybetme pahasına rağmen Miguel'in Santiago'yu defnetmesi aşkın gücüne mi yoksa vicdan duygusunun baskınlığına mı işaret ediyor; bunun kararını size bırakıyorum.


Cristian Mercado, Tatiana Astengo ve Manalo Cardona'nın yalın ve sahici oyunculukları alıp götürüyor. Mekânlar, dokular ve doğa kendine hayran bırakıyor.  Filmin senaristi ve yönetmeni Javier Fuentes-León alkışı ayrıca hak ediyor.


İlgililerine de bir bilgi: Film 2010 Sundance Film Festivali'nde Büyük Jüri Ödülü'ne aday olup Jüri Ödülü'nü kazandı. 2009 Uluslararası San Sebastián Film Festivali'nde Sebastian Ödülü'ne ve 2010 Miami Film Festivali'nde de İzleyici Ödülü'ne layık görüldü.


BUNLARA DA GÖZ ATABİLİRSİNİZ

0 yorum

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG ARŞİVİ

İLETİŞİM

info@diliminayariyok.com